Recordo aquest personatge quan llegeixo la notícia que la Fundació Moulinsart ha obligat a tancar una exposició de Nacho Simal (a la galeria Cromo), amb obres inspirades en el món de Tintín. Interpretacions i adaptacions (ara no ve al cas valorar-les, cadascú té els seus gustos), que no es poden entendre de cap manera com cap mena de plagi, sinó només com un exercici d'allò en què ha consistit la història de l'art des dels orígens de la humanitat. És a dir, adaptacions i reinterpretacions d'obres anteriors. (2)
Però la Fundació Moulinsart, "a través del seu agent Roberto Rastapopoulos", considera que és intolerable el que ha fet Nacho Simal. I com que, de manera inexplicable, segons sembla les lleis protegeixen les reivindicacions de Moulinsart/Rastapopoulos, els responsables de la galeria Cromo han hagut de tancar l'exposició.
És un exemple clar del mal ús d'una legislació en principi sensata, sobre la propietat intel.lectual (si les historietes de Tintín encara no estan en domini públic, és legítim controlar-ne les seves reedicions pirata). Una legislació que, tanmateix, sens dubte caldria revisar, per tal que, garantint el que calgui garantir, alhora no es permetin situacions estúpides i abusives com aquesta.
Una altra cosa és que es pugui discutir si la durada actual de la propietat intel.lectual és excessiva, o no. Però, cal reiterar-ho, en qualsevol cas, la prohibició de noves creacions a partir de creacions preexistents, a més d'estúpida, és del tot "anticultural". Es faci quan es faci, i diguin el que diguin les lleis.
--
(1) https://es.wikipedia.org/wiki/Rastapopoulos
(2) Los herederos de Hergé obligan a cerrar una exposición inspirada en Tintín en Barcelona. Anna Abella, El Periódico, 17/11/2021
https://www.elperiodico.com/es/ocio-y-cultura/20211116/veto-moulinsart-exposicion-tintin-nacho-simal-barcelona-12858435